Booking.com ontmaskerd: de trucs die jouw vakantiekeuzes beïnvloeden

Bezig met het plannen van je vakantie? Of ben je juist net geweest? Dan zal de website booking.com je vast niet ontgaan zijn. Booking.com biedt talloze accommodaties, voor ieder wat wils. Het enige nadeel: je wordt gegarandeerd overspoeld met een tsunami aan beïnvloedingstechnieken. Alles wordt uit de kast getrokken om ervoor te zorgen dat jij vandaag nog je reis plant, via booking.com uiteraard. In dit artikel zetten we alle trucs voor je op een rijtje.

 

“1.000.000 anderen gingen u voor”

Één van de belangrijkste bepalers voor ons gedrag is wat anderen doen. We volgen graag de groep bij het maken van een keuze. We gaan er van uit dat wat de meeste anderen doen wel de beste keuze zal zijn. Booking.com speelt hier op alle mogelijke manieren op in: labels als “Bestseller” en  “Erg gewild!” geven aan dat de accommodatie een populaire keuze in. Dit wordt vervolgens versterkt door teksten die het daadwerkelijke gedrag van anderen laten zien, zoals “De afgelopen 24 uur 130 keer geboekt”. Dit aantal boeken binnen één etmaal lijkt niet erg realistisch, maar heeft op onbewust niveau wel invloed op onze beoordeling van de accommodatie.

booking.com

De technieken bij deze accommodatie: de “like” duim, “Bestseller” tag, “130 keer geboekt”, de korting en besparingsinformatie, “Erg gewild!” (x2), “Goed 7,6”, “8038 beoordelingen”.

 

“Helemaal absoluut fantastisch prachtig”

Niet alleen wat anderen doen, maar vooral ook wat anderen vinden heeft invloed op hoe we keuzes maken. Zo is er laatst bijvoorbeeld in een onderzoek aangetoond dat het aantal likes van een pagina meer invloed op ons heeft dan het aantal views. Dit is waar de welbekende reviews en testimonials om de hoek komen kijken. Booking.com maakt hier gretig gebruik van door natuurlijk juist die ontzettend goede cijfers en positieve quotes uit te lichten. Dit alles wordt nogmaals onderbouwd door de indrukwekkende aantallen gasten die het met deze beoordeling een waren.

booking.com

booking.com

Links: “3001 gasten hebben genoten”, positieve reviews. Rechts: positieve quotes, “610 soortgelijke beoordelingen”,  “perfect voor een verblijf van 7 nachten”, “best beoordeelde zone van Barcelona”.

De reviews en alle teksten lijken er te zijn om je te informeren over de accommodatie, faciliteiten en ligging, maar voor booking.com dienen deze elementen een heel ander doel. De teksten zorgen ervoor dat je non-stop bevestiging krijgt dat je de juiste keuze maakt. Minder goede punten aan de accommodatie zorgen daarentegen juist voor twijfel, en worden dus heel bewust naar de achtergrond gehaald. Bovendien vallen negatieve reviews ons vaak meer op dan positieve reviews, waardoor we automatisch een negatiever beeld van de accommodatie krijgen. De typische beschrijving van een accommodatie is dan ook altijd extreem positief: alles, maar dan ook alles is fantastisch, geweldig, heerlijk en prachtig. Sound familiar ;-)?

 

“Laatste kans, nu of nooit!”

Booking.com heeft er baat bij als jij snel een beslissing moet maken. Waarom? Hoe meer druk we ervaren bij het maken van een keuze, des te minder goed denken we erover na. De voor- en nadelen worden ineens veel minder zorgvuldig afgewogen en we worden ineens veel gevoeliger voor aanbiedingen en sociale beïnvloeding. Bij het zoeken van de accommodatie zet booking.com dan ook alles op alles om bij jou de druk op te hogen. Het begint al bij onderstaand venster, dat je direct na het invoeren van je zoekopdracht te zien krijgt. De graadmeter geeft aan hoeveel accommodaties al gereserveerd zijn en daarmee ook in hoeverre we nog keus hebben. Hier begint het principe van schaarste een rol te spelen: we vinden het fijn om het idee te hebben dat er genoeg keuze is en dat de opties nog open staan. Zodra we het idee krijgen dat er bijna geen keuze is gaan we harder ons best doen om de keuze open te houden. Bij het boeken van een vakantie doen we dit door sneller een keuze te maken en deze vast te leggen.

booking.com

De graadmeter geeft aan dat er niet veel accommodaties beschikbaar meer zijn. Omdat we bang zijn geen keuze meer te hebben, zet dit ons onder druk om snel te boeken.

Naast de graadmeter komt schaarste overal in de website terug. Bijna iedere boodschap is erop gericht om de angst te wekken dat je iets misloopt, om de druk op te voeren. Zo krijgen we op elke pagina te zien welke goede deal we al misgelopen zijn en welke deal we alleen vandaag nog tegen een uitzonderlijk lage prijs kunnen boeken. Ook met de mededeling dat er slechts één kamer nog vrij is wordt behoorlijk gestrooid. Wanneer je bij het keuzemoment zelf aankomt doen ze hier nog een schepje bovenop: ze zijn zo vriendelijk om je de tip te geven om tijdig te reserveren, aangezien de prijzen zomaar zouden kunnen stijgen. De enige manier om jezelf van de beste prijs te verzekeren is door nu direct te boeken.

booking.com

Een accommodatie waar je snel bij moet zijn: “nog één kamer vrij” én alleen vandaag met 54% korting.

 

“Maak je geen zorgen”

Twijfel is de grootste reden dat mensen hun boeking uiteindelijk toch niet voortzetten. De truc is dus om te identificeren welke twijfels er zijn en om deze weg te nemen op het cruciale moment. In het laatste stadium van de boeking is booking.com dan ook vooral bezig met het ontzorgen: alles zit gegarandeerd goed. Er zijn verschillende twijfels waar booking.com je al antwoord op geeft voordat we onszelf de vraag überhaupt stellen. Bij twijfel of we wel de beste prijs te pakken hebben: “We bieden dezelfde prijs.” of “Bingo! Dit is de laagste prijs die u gezien heeft in Barcelona voor uw data!”. Als we ons druk maken om eventuele extra kosten: “Geen reserveringskosten of creditcardtoeslagen!”. Mochten we dan toch nog moeite hebben met het doorhakken van de knoop: “GRATIS annuleren tot het moment dat je bij de accommodatie arriveert, én je hoeft nog niets te betalen tot je er daadwerkelijk bent.” Wat kan er nog mis gaan? Door in te spelen op alle onzekerheden die we over een boeking hebben zorgt booking.com ervoor dat jij 100% zeker bent dat je de juiste keuze maakt en dat je de boeking doorzet.

booking.com

Het boeken zelf: “Prijzen kunnen omhoog gaan, garandeer uw reservering vandaag nog.”, “Net door iemand geboekt”, “Erg gewild”, “Bingo!”, “41 anderen kijken nu”, “Gratis annuleren”, “Geen zorgen”

 

Briljant of belachelijk?

De eindconclusie: nog nooit eerder heb ik zoveel beïnvloedingstechnieken bij elkaar gezien als op booking.com, een supermarkt is er niks bij. Mijn mening over de site zweeft dan ook ergens tussen “briljant” en “extreem irritant”. Je zou je kunnen afvragen of deze extreme vorm van beïnvloeden niet wat ver gaat. Het is uiteraard geen oplichterij, maar booking.com schotelt je wel een andere vorm van de waarheid voor dan een onafhankelijke partij zou doen. Probeer de volgende keer dat je een vakantie boekt eens door deze beïnvloedingstechnieken heen te kijken. Wellicht helpt het je om je droomvakantie samen te stellen!

Ben jij ook wel eens in de trucjes van booking.com getrapt?

 Booking.com ontmaskerd: de trucs die jouw vakantiekeuzes beïnvloeden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *