De zin en onzin van tandpastareclames

maxresdefault
Vanmorgen stond ik rustig onder de douche. Hoewel ik eigenlijk al klaar was met mijn doucheritueel bleef ik toch nog even staan. Je kent het wel, dat warme water voelt net iets te fijn om de douche al uit te zetten. Terwijl ik eens rustig rondkeek viel mijn oog op de shampoofles. Ik zag iets vreemds: op de verpakking stond ‘repareert op celniveau’.

Toen ik erover na begon te denken ging er een belletje rinkelen. Weet je, haren bestaan namelijk helemaal niet uit cellen. Haren bestaan uit dode materie: keratine. De haarwortel daarentegen bestaat wel uit cellen. Deze cellen verhoornen en sterven en worden uiteindelijk haar. Na deze kleine biologieles weten we dus dat de shampoo ons haar niet kan repareren op celniveau, alleen onze haarwortels kunnen gerepareerd worden. Maar daar hebben onze gespleten haarpunten natuurlijk niets aan.

Reci-wattes?

Het shampoomerk zal er echter vanuit gaan dat de meeste mensen zich niet zo hebben verdiept in de anatomie van het haar. Vandaar dat ze gebruik maken van dit soort trucjes. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het erg effectief is om dit soort dingen op je product te zetten. Wänke en Friese (2006) deden namelijk een onderzoek naar de verkoop van een shampoo waarbij ze gebruik maakten van een onzin-ingrediënt. Op de ene verpakking stond alleen het shampoomerk en de gebruikelijke andere tekst, op de andere verpakking stond ook nog ‘with recitin’. Zoek maar op, recitin bestaat niet. Toch verkocht de shampoo waarop vermeld stond dat er recitin in zat beter dan de andere shampoo.

Hoe kan het dat we ons laten beïnvloeden door dit soort onzin? Ten eerste denken we helemaal niet kritisch na wanneer we een shampoofles bekijken (nou ja, ik ben dan een uitzondering) dus we zullen niet zo snel alle tekst op de fles gaan analyseren. Ten tweede gaan we er vanuit dat wat er op de verpakking staat relevant en, allerbelangrijkst, positief is. Bovendien worden de etiketten van shampoo gemaakt door experts, dus kunnen we het moeilijk weerleggen en worden we niet sceptisch. Dit alles samen vergroot onze koopintentie.

Expertise verkoopt, echt of nep

Van de experts maken wel meer merken gebruik. Let maar eens op tandpastareclames, die zijn er ster in. Of je nu Shakira ziet of een tandarts, er wordt altijd wel iemand in de reclame geplaatst met autoriteit. Waarom werkt het zo goed om zo iemand in je reclame te gebruiken?

Wij reageren instinctief op bepaalde experts. Zie je iemand in een pak, dan ga je er vanuit dat diegene rijk is en invloed heeft. Iemand in een labjas heeft bepaalde kennis. Shakira kan niet alleen goed zingen maar dient ook als voorbeeld voor een boel mensen. Wanneer een tandpasta gebruik maakt van deze autoriteit, zullen mensen er eerder op vertrouwen. Een tandarts bijvoorbeeld is natuurlijk dé expert als het om tanden gaat, dus als hij de tandpasta aanbeveelt zal het wel goed moeten zijn.

Stiekem is die tandarts natuurlijk gewoon een acteur. Toch trappen we er met zijn allen in. Niet omdat we ook echt dénken dat die man een tandarts is, maar omdat we zijn expertise onbewust koppelen aan de tandpasta. Dit gebeurt voornamelijk als je niet zo veel aandacht hebt voor de reclame en dat is natuurlijk nogal vaak het geval.

Wil je je wapenen tegen dit soort trucs? Lees dan alle shampooflessen heel kritisch en kijk vol aandacht naar reclames. Op die manier word je niet onbewust beïnvloed en herken je ineens al die sneaky trucjes…  

Bron afbeelding
 De zin en onzin van tandpastareclames