Waarom V&D na het faillissement toch weer populair werd

IMG_9874

Tenzij je onder een steen hebt geleefd weet je dat de V&D onlangs failliet is gegaan. Ze maakten namelijk niet meer genoeg omzet. Dat komt, zoals je vast kunt raden, doordat er niet meer genoeg klanten zijn. Op dit moment houdt de V&D een gigantische opheffingsuitverkoop. Je zou denken dat niemand daar interesse in zou hebben, want niemand winkelt meer bij de V&D. Dat is ten slotte waarom ze failliet gingen. Het tegendeel bleek echter waar toen ik op de eerste dag van de opheffingsuitverkoop langs de V&D liep: er stond een rij van honderden mensen, compleet met dranghekken. En dan niet één rij, nee, er stond nog een rij bij de andere ingang. Ook werd het filiaal in Rijswijk vroegtijdig gesloten omdat de drukte zó ernstig was dat men het niet meer verantwoord vond om de winkel open te houden. Hoe komt het toch dat iedereen nu ineens wel bij de V&D gaat winkelen?

Nu of nooit!

Wij mensen zijn erg gevoelig voor schaarste. Wanneer we merken dat een product maar beperkt verkrijgbaar is, zoals een limited edition, of wanneer een actie maar beperkt geldt, krijgen we  meteen het gevoel dat we actie moeten ondernemen omdat we het anders missen.

Het principe van schaarste bestaat eigenlijk uit twee delen. Ten eerste denken we dat iets van betere kwaliteit is wanneer er maar weinig van is. Dit kun je je vast wel voorstellen bij bijvoorbeeld  een speciale editie van sportschoenen. Omdat ze zo exclusief zijn, lijken ze mooier en beter en kan de maker ervan dus ook veel meer vragen voor deze schoenen.

De tweede reden dat we meer gaan kopen bij schaarste is dat we het gevoel hebben onze vrijheid te verliezen De mogelijkheid om iets te kopen dat schaars is is ten slotte maar beperkt. Omdat we toch al onze opties willen behouden voelen we ons extra aangetrokken tot producten die moeilijk te krijgen zijn.

In dit geval is de V&D natuurlijk nog maar twee weken open. We moeten dus snel zijn, want na deze periode kunnen we nooit meer iets kopen van de V&D. Eigenlijk is dit natuurlijk complete onzin. Hiervoor had je namelijk ook al niets nodig van de V&D, vandaar dat ze failliet gingen…

Ik krijg korting, dus ik bespaar geld

De kortingen die je nu krijgt bij V&D zorgen er ook voor dat veel mensen een kijkje gaan nemen. Dit zorgt voor taferelen die je ziet tijdens de normale uitverkoop, maar dan nog duizend keer extremer. Toen ik ging kijken vielen de kortingen me echter behoorlijk tegen. De meeste producten zijn maar twintig procent afgeprijsd, en dat terwijl alles zometeen toch de prullenbak in gaat (net als al die heerlijke chocola een tijdje geleden, zonde!). Aan de ene kant vreemd van V&D, want je zou denken dat ze iedere euro kunnen gebruiken, toch?

Eigenlijk is het stiekem toch wel slim. Aangezien deze laatste uitverkoop zo veel mensen trekt, zullen we toch wel van alles kopen, ook al is er maar een klein beetje korting. Dat komt doordat we er al moeite in hebben gestoken om naar de winkel te komen, bijvoorbeeld door uren in de rij te staan. Weggaan zonder iets te kopen voelt dan als een verloren moeite. Dit heeft ermee te maken dat mensen graag consistent willen zijn in hun acties en overtuigingen (ze willen cognitieve dissonantie voorkomen. Hierover kun je meer lezen in dit artikel over winkelgaranties dat ik onlangs schreef). Hierdoor zullen we niet snel de winkel verlaten zonder dat ze iets kopen, want een uitje naar de V&D is pas een succes als er een koopje wordt gescoord.

De tweede reden dat mensen graag dingen kopen met korting is dat ze het gevoel hebben geld te besparen. Door koopjes te scoren, bijvoorbeeld in het geval van 1+1 gratis, denken we dat we de kosten van dat tweede gratis product uitsparen. Vaak kopen we echter iets dat we helemaal niet nodig hebben en besparen we dus helemaal niets! Want als je het niet gekocht had, dan had je 100 procent bespaard.

Dag V&D, we gaan je missen

Ik denk dat de laatste weken van V&D de meest succesvolle in lange tijd zullen zijn. Jammer dat de winkels binnenkort toch écht uit ons straatbeeld gaan verdwijnen. De komende tijd worden verschillende filialen nog aangevuld, maar daarna is het gedaan. Heb jij nog iets weten te scoren op het laatste moment? En had je het gevoel dat je beïnvloed werd door schaarste en kortingen? Laat het weten in een reactie hieronder!

 Waarom V&D na het faillissement toch weer populair werd